17. august 2013

Grydelapper

Disse grydelapper hænger hos min mor og er syet af rester af fraklip fra duge og dækkeservietter fra Sødahl, og jeg kan ikke huske, hvornår jeg syede dem, men det er mange år siden. Bomuldsstoffer som er overfladebehandlet, så de er smudsafvisende, og derfor er de ikke gode at bruge sammen med almindelige stoffer. 
De er syet efter stampsmetoden, hvor næbbet er en "præriespids"/en foldet firkant og benene og øjnene er broderet på og en smal tittekant rundt om motivet. I dag ville jeg nok have quiltet stofferne og fyldet sammen, og så ville jeg have brugt 2 lag frotte-håndklæder indeni i stedet for alufyld, da jeg senere har erfaret, at det giver den bedste varmeisolering. Min mor bruger dem vist mest til pynt, så brænder hun heller ikke fingrene!!!

Nu er min sommerferie næsten slut, da jeg starter på arbejde igen på mandag. Utroligt så hurtigt sådan 3 uger går. I torsdag var jeg til kontrol på onkologisk ambulatorium, og lægen her fandt heller ingen tegn på tilbagefald af brystkræft. Men urovækkende er det og fylder rigtig meget i dagene op til, selvom det nu er 3½ år siden, at jeg fik fjernet venstre bryst og alle lymfeknuderne.
Inden operationen påbegyndte jeg denne tiger-quilt efter egen idé, for få tankerne væk fra det, der skulle ske. En voldsom quilt.

og i 2010 blev den færdig og indrammet.

Den har hængt i vores gang, men er nu sat til side og tiger nr. 2, som jeg viste i mit sidste indlæg hænger der i stedet for. Den er mere mild og afklaret, og jeg syede den til konkurrencen ved Nordisk Quilte Træf sidste år, som blev afholdt i Aalborg.

Jeg kan se, at der er kommet en del nye læsere til - stort velkommen.
Tak for gode kommentarer, de glæder mig meget.
God lørdag derude.

KH Lisbeth


2 kommentarer:

  1. Fantastisk flotte ting du har lavet. Forstår godt din frygt for tilbagefald - godt der ikke var noget.
    God dag.

    Kh Bodil

    SvarSlet
  2. Hvor var det godt, at det blev en god torsdag! Skønt at høre, at det gik godt til kontrollen.

    SvarSlet

Mange tak for dit besøg og kommentar